Skip to main content

 

Alexandre Mars is in Frankrijk een bekende naam in het ondernemerslandschap. In de afgelopen 20 jaar heeft hij met succes verschillende bedrijven opgericht en verkocht in diverse sectoren, waaronder risicokapitaal, internet, mobiele marketing, sociale media en digitale reclame. Zijn laatste twee startups, Phonevalley (’s werelds grootste mobiele marketingbureau) en ScrOOn (een leider in sociale netwerkmarketingoplossingen) werden verkocht aan respectievelijk Publicis Group en BlackBerry.

In 2014 richtte hij Epic op, een non-profit startup die oplossingen biedt aan bedrijven en individuen om het geven van de norm te maken. Daarbij promoot hij een strategische benadering van filantropie. Op die manier biedt Epic financiële steun aan sociale organisaties die strijden tegen de ongelijkheden die kinderen en jonge volwassenen over de hele wereld treffen. Epic heeft zijn hoofdkantoor in New York en heeft kantoren in Brussel, Londen, Mumbai, Parijs en San Francisco. In 2014 richtte Alexandre ook blisce, een investeringsvehikel dat investeert in durfkapitaalfondsen en startups zoals Spotify, Pinterest en Blablacar.

Hij maakte met al zijn ondernemingen naam en fortuin en zopas bracht hij een nieuw boek op de markt onder de titel “Ose“, (Durf) (https://editions.flammarion.com/Catalogue/hors-collection/documents-temoignages-et-essais-d-actualite/ose) waarin hij aangeeft dat iedereen ondernemer kan zijn. En waarin hij de lessen meegeeft die hij zelf op zijn pad als ondernemer heeft geleerd. Het kunnen belangrijke lessen zijn, nu velen als gevolg van de coronacrisis hun baan zullen verliezen en opnieuw, zoals mensen vroeger deden, zelf voor een inkomen zullen moeten zorgen door een eigen bedrijfje op te richten. De evolutie die al een tijdje aan de gang was en waarbij iedereen zich meer en meer ondernemer toonde – het aantal zelfstandigen in bijberoep is de jongste jaren enorm toegenomen – zal zich immers zonder enige twijfel doorzetten.

In dat ondernemerschap moet volgens Alexandre Mars ook plaats zijn om te “geven”. Dat was ook de boodschap in zijn vorige boek La révolution du partage dat in 2019 de Rotaryprijs kreeg voor het beste ondernemingsboek. Daarin houdt hij een vurig pleidooi voor een ander soort ondernemerschap, dat niet in de eerste plaats gericht is op maximale aandeelhouderswinst, maar dat ook wil inzetten op het lenigen van zoveel mogelijk maatschappelijke noden. Een ondernemerschap dat “beter voor mij” en “beter voor de wereld” hand in hand laat gaan, zoals ook door Herman Toch en Ann Maes wordt aangeraden in hun boek The positive sum game.

‘Ik ben zeker geen moeder Teresa” liet Alexandre Mars zich al verschillende keren ontvallen. “Maar ik ben beschaamd over zoveel onrechtvaardigheid en ongelijkheid in de wereld. Meer dan een miljard mensen moet nog altijd leven met minder dan één dollar per dag. En dat terwijl in oorden als Saint-Tropez en Miami mensen er een decadente sport van maken om magnumflessen champagne leeg te spuiten. Daarom vind ik dat “geven” integraal deel moet uitmaken van het ondernemerschap, want als ondernemen beperkt blijft tot navelstaarderij en graaien kunnen we niet voor de veranderingen zorgen die de wereld nodig heeft.”

Dat gedachtegoed onderbouwt Alexandre Mars dus via Epic, dat via zijn verschillende kantoren de “gevers” – zowel bedrijven als particulieren – in verbinding brengt met sociale organisaties over de hele wereld. Deze organisaties worden geselecteerd op basis van 3 criteria: sociale impact, governance en team. Het gaat bijvoorbeeld om organisaties die sport helpen promoten bij kansarme kinderen of die de toegang tot onderwijs vergemakkelijken voor meisjes uit de sloppenwijken in India.

Volgens de auteur zijn er steeds meer mensen die eisen dat er gedeeld wordt en dat er meer sociale rechtvaardigheid komt. Voornamelijk de 20-35 jarigen die op zoek zijn naar zingeving in hun werk en hun leven. Bedrijven zullen de komende jaren absoluut de sociale impact van hun activiteit moeten kunnen aantonen, anders zullen ze niet alleen het vertrouwen va hun stakeholders verliezen, maar het ook moeilijker hebben om jonge afgestudeerden aan te trekken.  

“Geven is de manier om onze relatie met anderen te veranderen” geeft Mars in zijn boek nog aan. “Belangeloosheid en economische efficiëntie kunnen perfect hand in hand gaan.” In het boek van Alexandre Mars staan tal van voorbeelden die duidelijk aangeven dat het mogelijk is om als bedrijf rijkdom te delen zonder de financiële situatie van het bedrijf en de wereldeconomie in gevaar te brengen en zonder dat daarvoor een groter overheidsbeslag nodig is.

Nu de bedrijven steeds meer manieren zoeken om het accent te verleggen van de digitale naar de duurzame transformatie en van de “customer experience” naar de “sustainable experience” is daar ook voor de HR-afdelingen een belangrijke rol in weggelegd. 

Hr Info

Author Hr Info

More posts by Hr Info